tisdag 29 november 2016

Levande

Jag såg en dokumentär om utomjordingar här om dagen vilket ledde mig till att på börja nästa verk med lysande tejp. Jag började på samma sätt som jag gjorde ljuset. Kom på en idé, lärde mig rita den på kartongpapper, klippte ut små bitar av självlysande tejp och täckte ritningen.




Nästa steg hade varit att tejpa den resterande delen med främst vit tejp för att gömma den självlysande tejpen. Men det tar väldigt lång tid. Så här bestämde jag mig att i fortsättningen när jag ska göra en sån här bild så ska jag börja med att tejpa hela med vit tejp så att det blir mycket mindre pill och små klippning och slöseri på tejp.

Jag har länge funderat på hur jag ska dölja denna bilden. Vad fungerar, vad passar, vad hade varit en kontrast till den. Så för tillfället så väntar denna bilden på att få ett lager som ät till för tända rum.

Jag har målat lite utan att tänka också. Det blev tokigt som väntat men ändå intressant tycker jag.


Jag började med med figuren som håller upp armarna som en triangel, och där efter svampen. Det känns fortfarande som att "alien" temat dröjde kvar i mig här. Så blev det sakta men säkert fler och fler saker, inget som i mina tanker var sammanhängande. Efter att bilden var klar så kunde jag hitta flera olika tolkningar av den. Jag kunde se en del som jag har tänkt på och pratat om som det kristna korset, utomjordiska figuren, cirklar, luvan med en spegel.

Jag ritade några såna bilder till under dagarna. här är nu den senaste jag har ritat. Den är också gjord utan någon tanke om vad det ska vara eller bli. 


Denna blev snäppet mörkare. Ormen bidrar nog en hel del till det. Men samtidigt i denna bild så ser man saker som är liknande till den andra bilden. Cirklar, ögon, något som kan vara religiös skrift. Jag hade svårare att hitta en mer sammanhängande tolkning av denna bilden. men det var kul att se resultatet. 

Jag bestämde mig för att göra något mer ljust. jag tycker om att rita solar och då tänkte jag att jag skulle rita en sol så som jag gör fast göra den med självlysande tejp. Och då utvecklades själva görande processen ännu mer. Om jag har vitt papper från början så slipper jag tejpa hela pappret med vit tejp. 

 

Jag lärde mig jonglera med eld under dessa dagar. Jag började tänka på om jag kunde applicera självlysande tejp till den aktiviteten. Så jag gjorde det till käglor, bollar och flowersticks. Det sken upp väldigt bra och såg nästan ut som om jag jonglerar med kryptonit. 



Här började jag tänka att det hade varit väldigt häftigt att göra någon form av performance med dessa redskap. Då hade det varit väldigt häftigt och jag sken upp också på ett sätt. Så jag tog en mask och la till tejp på den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar